“Laat ze voelen dat je blij bent dat ze er zijn”

Sarah Buelens

Sarah Buelens

“Ik voelde mij vanaf dag één heel erg welkom in het KTA Wollemarkt in Mechelen. Ik had hier ook al stage gelopen, wat een heel leuke ervaring was. Ik geef toegepaste economie en boekhouden in de derde graad kantoor en handel.

Ik heb als beginnend leerkracht veel steun gekregen. Ik had een ‘meter’ bij wie ik terecht kon en mentor voor vakgerelateerde vragen. Ook met de directie was er van meet af aan een goede band. Maar het belangrijkst is allicht de goede sfeer van samenwerking onder de collega’s. In KTA Wollemarkt komen heel veel culturen samen. Dat is niet altijd evident. Als leerkrachten onder elkaar geven we elkaar tips en goede praktijkvoorbeelden. Zo leer je snel.

Ik heb dit jaar ook nascholingen gevolgd van het GO!. Het waren vakgerelateerde nascholingen en als pas afgestudeerde heb ik daar niet veel nieuws gehoord, maar ik heb wel veel gehad aan de netwerking die ermee gepaard gaat. Met enkele collega’s van andere scholen wisselen we nu materiaal en ideeën uit en toetsen we dingen af. De collegialiteit overstijgt dus de muren van de eigen school, wat heel plezant is.

Als ik beginnende leerkrachten een tip zou mogen geven: blijf consequent. Maak voor jezelf uit wat belangrijk is en hou daaraan vast. Ook als je een leerling verwittigt met ‘Nog één keer en dan…’, wees dan consequent. Want als je dat niet doet, dreig je je geloofwaardigheid te verliezen. Je ondervindt als leerkracht ook snel dat de ene klas beter met een zekere vrijheid om kan gaan dan een andere. Maar het is bijzonder moeilijk om een mate van vrijheid weer af te nemen als je ze eenmaal gegeven hebt. Daarom is het beter om iets strenger te zijn. Wat telt, is dat je respect toont voor je leerlingen. Je moet de leerlingen het gevoel geven dat je blij bent dat ze er zijn.

Wees als leerkracht ook niet bang om af en toe je voorbereiding te laten varen. Durf in te gaan op vragen en opmerkingen van je leerlingen. Je houdt er zelf ook een goed gevoel aan over!”

Plaats een reactie