“Werken aan de juiste attitude”

Frederick Heye

Frederick Heye

“Ik heb elf jaar als onderhoudsmechanicien bij Arcelor-Mittal in Gent gewerkt voor ik naar het onderwijs overstapte. In Arcelor-Mittal, het vroegere Sidmar, heb ik veel jonge collega’s mogen opleiden. Ik deed dat graag en het lukte ook goed, maar tegelijk vond ik dat pas afgestudeerde nieuwe collega’s dikwijls niet voldoende goed voorbereid waren op hun job in het bedrijfsleven. Dat was één van mijn grote motivaties om in het onderwijs te stappen.

Ik ben nu bijna 34 jaar. Nog tijdens de lerarenopleiding kreeg ik een baan als leerkracht aangeboden. Ik sta nu het tweede jaar voor de klas. Ik werk halftijds in de Middenschool van het GO! in Zelzate en halftijds in de provinciale school Pm-PTI in Eeklo. De Middenschool in Zelzate is een relatief kleine school, waar ik heel goed geïntegreerd ben. In het begin is het veel werk om al die cursussen te maken. Ik hou me uiteraard aan de leerplannen, maar ik probeer toch eigen klemtonen te leggen, vertrekkend vanuit mijn ervaring in het bedrijfsleven.

Vakkennis vind ik erg belangrijk als waarde. Vakkennis is een absolute voorwaarde voor een veilige werkcontext. Maar ook de sociale omgang is belangrijk. Leren werken met collega’s is heel erg nodig op de werkvloer. In Arcelor-Mittal heb ik dikwijls gezien hoe jongeren soms moeite hebben met een leidinggevende boven zich. Je zag dat al bij studenten die stage kwamen doen. Sommigen hebben de juiste attitude, anderen moeten echt nog aan die attitude werken. Ook orde en netheid vind ik erg belangrijk. Net als vakoverschrijdend werken. Ik hou ervan als studenten verder denken dan hun eigen vak. Met de leerlingen mechanica heb ik onlangs een luidsprekersset gemaakt, een project dat nauw aansloot bij hun leefwereld. Ik heb ze hiervoor ook met hout laten werken, iets wat strikt gezien niet tot hun vak behoort. Maar die grenzen overschrijden, ervaringen opdoen ook buiten het eigen vakgebied, dat vind ik heel verrijkend.”

Een tip voor beginnende leerkrachten? Werk aan je vakkennis! Elke les moet je grondig voorbereiden. Wie denkt dat het met een matige voorbereiding ook wel lukt, zal snel ondervinden da   t dat niet werkt. Je moet er tijd in steken. En nog een tip: sta als nieuwe leerkracht open voor goede raad en tips van je collega’s. Vraag hulp en ondersteuning. Zij hebben de ervaring, je kunt er altijd iets van leren. Bovendien is het goed voor de collegialiteit en de teamgeest als je openstaat voor tips van collega’s.

Wat de ontvangst van nieuwe leerkrachten op school betreft, heb ik vooral veel gehad aan de actieve houding van de directie en de collega’s. De directie heeft geen afwachtende houding aangenomen, maar heeft van meet af aan voor een goede opvang en begeleiding gezorgd. De directeur kwam me spontaan vragen of alles goed liep, of ik vragen had,… Een soort van functioneringsgesprek, zeg maar. Niet wachten tot er iets misloopt, maar proactief voor de nodige begeleiding zorgen. Weten dat je er niet alleen voor staat, geeft een goed gevoel.”

Geef een reactie

