“Ik was zelf ook geen gemakkelijke jongen”

Yannis Chovanetz

Yannis Chovanetz

“Ik ben half Ghanees, half Belgisch. Ik heb altijd in België school gelopen en eerlijk gezegd, ik heb het zelf niet gemakkelijk gehad op school. Pas in de laatste schooljaren vond ik een plek waar ik mij goed voelde: in KTA MoBi in Gent. Het is dan ook geen toeval dat ik vandaag hier lesgeef als leerkracht elektriciteit.

Toegegeven, ik was geen gemakkelijke jongen. Ik kon niet met autoriteit om. Ik wou niets opgelegd krijgen. Op een katholieke school kon ik helemaal niet aarden. In het GO! lukte dat al iets beter. Zeker op de hogeschool kreeg je meer vrijheid. Dat was belangrijk voor mij. Ik wilde me vrij en onafhankelijk voelen.

Ja, ik heb een grillig parcours afgelegd. Eerst ASO, daarna hotelschool geprobeerd en nog later informaticabeheer in het TSO. Maar tijdens mijn stage bleek dat toch mijn ding niet te zijn. Ik ben dan elektromechanica gaan studeren. Nog tijdens mijn opleiding begon ik in de weekends in bijberoep als onderhoudstechnieker bij Volvo te werken. Na mijn studies werkte ik een tijdje als technieker in een bedrijf van metaalbewerkingsmachines. Ik heb daar erg veel bijgeleerd, ook door het klantencontact. Daarna ging ik aan de slag bij Imtech, waar ik plannen mocht uittekenen voor de bekabeling van de tv-distributie op nieuwe kavels. Een job met verantwoordelijkheid, want er kan altijd iets mislopen bij ondergrondse werken. Denk maar aan de ramp in Gellingen.

Ik voelde mij goed op mijn werk, maar ik had meteen na mijn studies ook al het plan opgevat om leraar te worden. Ik was echter heel kieskeurig over waar ik les wou geven. Ja, ik heb echt gewacht tot er een plaats vrijkwam in KTA MoBi. Ik geloof in de aanpak van deze school. Er zitten heel wat ‘moeilijke’ leerlingen en dat verplicht de leerkrachten om goed samen te werken. Ik hou van deze jonge gasten. In het ASO is het allicht iets comfortabeler om les te geven, maar dat spreekt mij niet zo aan.

Toch moet ik toegeven dat ik af en toe even opkijk als ik zie hoe weinig respect deze leerlingen soms ook voor elkaar hebben. Vroeger was dat niet zo. Toen vormden de leerlingen als het ware één front tegen de leerkrachten. Vandaag is dat minder het geval, het lijkt wel elk voor zich. Dat is jammer. Ik probeer dan ook bepaalde waarden en normen mee te geven, hoe moeilijk dat ook is. Veel studenten hebben het thuis niet gemakkelijk en hebben vaak ook weinig waarden meegekregen in hun opvoeding. Ook de ouders zijn trouwens moeilijk te bereiken. Ze tekenen de agenda niet, ze komen niet naar het oudercontact… Je moet echt heel actief zijn om toch een band proberen op te bouwen en iets mee te geven.

Ik ben nu bezig aan mijn tweede jaar als leerkracht. Het is zwaar, maar ik doe het heel graag. Zoals elke jonge leraar verdrink ik geregeld in het werk. Vooral omdat ik nog bezig ben met mijn lerarenopleiding. Die combinatie is zwaarder dan ik dacht. Maar de echte leerschool is voor je klas staan. En daar voel ik me thuis.”

Geef een reactie

