“Ik ga de leerlingen missen. En het belsignaal”

Marcella Kenis

Marcella Kenis

“Ik ben mijn hele loopbaan het GO! trouw gebleven. Een bewuste keuze. Ik liep als tiener school in een streng katholieke instelling. ‘Dat nooit meer’, heb ik mij toen voorgenomen. Het lag natuurlijk aan de school, niet zozeer aan het net, maar toch heeft die ervaring mijn verknochtheid aan het GO! mee bepaald.

Terugkijkend nu ik met pensioen ga, is mijn keuze voor het onderwijs de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Ik ben voor het onderwijs geboren. Ik heb Nederlands, Engels en geschiedenis gestudeerd, maar ik heb alleen de taalvakken gegeven. De eerste drie jaar heb ik Limburg doorkruist van school naar school. Uiteindelijk ben ik in Beverlo beland. Ik gaf er les aan de laatste twee jaar beroepsonderwijs. We hadden een geëngageerde, goede directeur, maar jammer genoeg moest de school elf jaar geleden de deuren sluiten omdat ze door de ‘witte vlucht’ een ‘zwarte school’ geworden was, met 100% migrantenkinderen. Met tranen in de ogen hebben we er deur achter ons dicht getrokken.

Ik woonde toen in Sint-Truiden, maar ik kreeg een nieuwe plaats als leerkracht in Leopoldsburg en in Lommel, 75 kilometer van huis! Ik ben dan maar zelf begonnen te solliciteren en ik was heel gelukkig toen ik in het KTA Sint-Truiden aan de slag kon in het beroepsonderwijs. KTA Domein Speelhof is een prachtige school, heel mooi ingericht en voorzien van moderne leermiddelen De directie werkt vanuit een visie waar ik mij helemaal in kon vinden: de leerling staat centraal!

Een extra geluk was dat ik er ook het nieuwe vak PAV mocht geven. Ik heb dat tot op het einde van mijn loopbaan gedaan. PAV geeft je de kans om gericht en functioneel een aantal praktische dingen mee te geven aan de leerlingen. Altijd aan beroepsleerlingen, in mijn geval. Ik ben helemaal vergroeid met ‘het beroeps’. De leerlingen zijn er zo open en eerlijk. Je hoeft bij hen niet met onzin af te komen. Ik ging ook graag mee in de ateliers kijken. Ja, ik heb het gevoel dat ik meer geleerd heb van hen dan zij van mij!

Ach, ik vond alles leuk aan het onderwijs. Leerkracht zijn is ook een beetje theater spelen hé. En de leerlingen hebben er iets aan.

Ik was ook mentor voor startende leerkrachten. Daardoor was ik van maandag 8 uur tot vrijdagavond bijna constant in de school aanwezig. Alleen de administratie vond ik er soms teveel aan. Ik ben zelf nogal chaotisch van nature. Voor mij was Smartschool dan ook een zegen, want het systeem verplicht je als het ware tot structuur.

Ik geef jonge collega’s graag de raad om te vertrekken vanuit wat de leerlingen kennen en kunnen. Dat is véél meer dan wij doorgaans aannemen. Als leerkracht moeten we proberen daar op in te spelen, als een soort van begeleider van de leerlingen die op pad zijn. Onderwijs is meer dan kennisoverdracht. Het gaat om attitudes en vaardigheden, om een kritische ingesteldheid, om zelfkritisch te leren zijn… Jonge leerkrachten doen er daarom goed aan zich niet al te zeer vast te bijten in hun vakgebied, maar om oog te hebben voor al het talent dat voor hen zit.

Wat ik het meest ga missen? De leerlingen natuurlijk. Maar ook het belsignaal, de sfeer als je door de gangen loopt, het drukke gedoe. Maar ik hou contact met mijn school hoor!”

Geef een reactie

