“Doe je best en blijf jezelf!”

Herman Paternoster

Herman Paternoster

“Ik ben ingenieur van opleiding. Ik herinner me mijn eerste lesuur voor de klas nog levendig, alsof het gisteren was. Ik stond voor het derde jaar beroepsonderwijs en gaf het vak elektriciteit. Ik zie de leerlingen nog uitsluitend naar elkaar kijken en kwetteren als dolle mussen. Ze hadden totaal geen interesse voor de les! Ja, ik heb daar moeten aan werken. Wat autoriteit laten gelden en een vertrouwensband doen groeien. Dat ligt allemaal nogal delicaat in het begin. Als je het onhandig aanpakt, kan je een heel schooljaar lang last van hebben.

De laatste jaren heb ik acht uur per week les gegeven in het TSO aan het KTA Kapellen: theoretische elektriciteit aan de tweede en derde graad. Vooral met de tweede graad heb ik een goede band. Die jonge gasten én een meisje van 14-15 jaar zijn heel leergierig en volop bezig het leven te ontdekken. Als leerkracht krijg je bijna als vanzelf een soort van vaderrol toebedeeld. En daar hou ik wel van. Zeker als je voelt dat je aanpak op prijs gesteld wordt. Het mooiste aan leerkracht zijn, is het lesgeven zelf. Het gevoel dat je iets kunt bijdragen op het vlak van kennis en maatschappelijk inzicht. Sommige leerlingen moeten helaas ook aanvullende opvoeding krijgen.

Sinds jaren ben ik ook twaalf uur per week actief als GOK-coördinator voor het gelijke onderwijskansenbeleid op school. Ik werk hiervoor samen met een tiental collega’s. Er is een duidelijke evolutie op dat vlak. De school is erg divers geworden en het is niet altijd even gemakkelijk om de leerlingen naast hun rechten ook op hun plichten te wijzen. We zijn uiteraard zeer bekommerd om alle zwakkere en kansarme leerlingen. Maar dat gaat helaas ten koste van de middenmoot en de sterkere leerlingen. Deze krijgen in verhouding te weinig aandacht en over het algemeen kan er minder diep ingegaan worden op de leerstof. Oudere leerkrachten klagen daar wel eens over onder elkaar. Jongere collega’s kunnen natuurlijk niet vergelijken met vroeger.

Als ik één korte tip mag geven aan jonge collega’s: doe je best en blijf jezelf. Elke leerkracht heeft zijn/haar eigen karakter en eigenschappen. Het komt erop aan die optimaal te ontwikkelen en flexibel te blijven ten opzichte van al de veranderingen die op ons afkomen. Zelf heb ik op het einde van mijn loopbaan als laatste “lesopdracht” een studietoezicht gehouden bij uitsluitend OKAN-leerlingen, anderstalige nieuwkomers. Het verschil met mijn allereerste leservaring, meer dan een kwarteeuw geleden, kon niet groter zijn!

Ik ben bijna 59 jaar. Ik had er best nog een jaar bij willen doen, maar ik woon nogal ver van school en ik heb in de winter van dit jaar een levensbedreigend incident meegemaakt op de autosnelweg. Dat heeft mijn beslissing om ermee te stoppen beïnvloed. Maar ik kijk met genoegen en met dankbaarheid terug op mijn loopbaan in het onderwijs.”

Geef een reactie

