“Fingerspitzengefühl is belangrijk”

Nik Van Extergem

Nik Van Extergem

“Tom De Winne was een leerkracht economie die ook lichamelijke opvoeding gaf. Een vreemde combinatie inderdaad, maar ik heb hem alleen als leerkracht LO gehad. Ik heb hem onlangs toevallig nog eens ontmoet en dat verliep bijzonder hartelijk. Het is door hem dat ik zelf leerkracht LO geworden.

Ik weet niet precies hoe hij het deed, maar Tom De Winne slaagde er altijd in om de leerlingen mee te krijgen. Welke sport of welk spel ook op het programma stond, het lukte hem telkens weer om ons allemaal enthousiast te maken. Dat ging heel natuurlijk, bijna als vanzelf. De sfeer in de groep was prima.

Ook ik probeer als leerkracht op een natuurlijke manier les te geven. Je moet dan wel boven je leerlingen staan, toch geef je beter niet het gevoel dat je hen iets oplegt. Je moet ze kunnen boeien met je lessen, de juiste oefeningen zoeken, jezelf voortdurend bijsturen. Ja, daar kruipt wat voorbereiding in. Ik volg ook geregeld bijscholingen.
Ik probeer niet bewust om het verschil te maken voor de leerlingen, maar ergens hoop ik wel dat dat lukt. Je kunt niet krampachtig respect proberen af te dwingen, je moet dat verdienen. Als je slecht voorbereid bent, dan hebben de leerlingen dat meteen door. Of als ze het gevoel hebben dat je hen iets verplicht, dan haken ze af. Je kunt ze wel iets vragen, maar niet eisen. Dat werkt niet.

Ja, het is een dunne lijn. Je hebt er Fingerspitzengefühl voor nodig. Soms lukt het, soms niet. En dan moet je je herpakken en zorgen dat je er de volgende les weer helemaal staat. Maar als het wel lukt, dan geeft dat veel voldoening.
Leerlingen kunnen erg dankbaar zijn. Ik geef bijvoorbeeld ook les aan anderstalige nieuwkomers. Geen gemakkelijke opdracht, want je moet de dingen soms letterlijk met handen en voeten uitleggen. Maar die jongens en meisjes geven zich volledig en komen je na elke les expliciet bedanken. Dat geeft je zoveel energie… Ik laat de anderstalige nieuwkomers kennismaken met onze sporten: voetbal, frisbee, korfbal,… Onlangs stelde een leerling voor om eens cricket te spelen. Ik moest bekennen dat ik de spelregels niet kende, maar die leerling nam het initiatief en legde mij en de leerlingen alles haarfijn uit. Het bleek een heel leuke sport te zijn en binnenkort gaan we met de leerlingen een wedstrijd cricket spelen in het asielcentrum in Kapelle. Dat zijn mooie belevenissen!”

Geef een reactie

