“Een blijvende passie voor wetenschap”

Karen Parmentier

Karen Parmentier

“Ik liep school in het Koninklijk Atheneum Pegasus in Oostende. Van het eerste tot het vierde jaar kreeg ik er les van mevrouw Verheye. Zij gaf biologie en chemie. Op een of andere manier wist ze haar lessen zo boeiend te maken, dat ze mij voorgoed een passie voor de wetenschap heeft bijgebracht. Ik ben haar daar heel dankbaar voor.

Mevrouw Verheye stond bekend als een strenge leerkracht met veel gezag. Iedereen had respect voor haar. Ze kreeg de klas zonder moeite stil. Tegelijk slaagde ze erin een heel aparte sfeer te creëren tijdens de lessen. Ze maakte vaak gebruik van wetenschappelijke proeven om iets uit te leggen, en dat deed ze op een manier dat het op toveren leek. Ze verbaasde en verraste ons telkens weer.

Later heb ik ook stage bij haar gelopen. Ze gaf me heel wat tips. Zo vertelde ze me dat als je in de les biologie een dissectie wil uitvoeren op een hart, dat je dat dan niet meteen moet vertellen maar het orgaan eerst een tijdje op de tafel mysterieus onder een handboek moet verbergen. Zo speel je het verrassingselement optimaal uit en geef je een leuke spanningsboog aan je les.

Vandaag geef ik zelf fysica en wiskunde aan het Atheneum en aan de Middenschool in Oostende. Ik probeer net als mevrouw Verheye de lessen boeiend te maken, al doe ik dat uiteraard vanuit mijn eigen persoonlijkheid. Natuurlijk wil ik ook het verschil maken voor de leerlingen. Ik wil ze graag de liefde voor de wetenschap bijbrengen op een manier dat ze er echt iets aan hebben. Dat ze er later iets mee aan kunnen vangen. De wetenschap biedt zoveel mogelijkheden. Ja, ik ben er nog altijd door gepassioneerd. En die passie wil ik overbrengen.

Ik sta vrij dicht bij de leerlingen. Ik praat met hen en ik ben oprecht geïnteresseerd in wat hen bezighoudt. Ik merk dat de leerlingen dat op prijs stellen. Het is al gebeurd dat een ex-leerling nog eens feedback komt vragen op een werk dat hij moest maken. Dat doe ik dan met veel plezier.

Ik engageer me ook nog altijd voor de MOS-werkgroep op het Atheneum. MOS staat voor Milieu Op School. Onze acties kennen meer en meer succes. We proberen leerlingen te overtuigen om met de fiets naar school te komen, om voor duurzame verpakkingen te kiezen enzovoort. We doen dat met ludieke acties en sensibiliserende wedstrijden en zo. Het is een werk van lange adem, maar ik geloof er wel in. Ook in mijn lessen maak ik geregeld de link, bijvoorbeeld door het thema duurzaamheid centraal te stellen. Ook daar kun je als leerkracht een verschil maken.”

Geef een reactie

