“Leerlingen laten inzien dat ze méér kunnen dan ze denken”

Sarah Buelens

Sarah Buelens

“Ik heb veel te danken aan mijn vroegere leerkracht economie Johan Mestdagh. Ik volgde de richting ‘economie-moderne talen’ in het ASO. Ik droomde ervan om later Toegepaste Economische Wetenschappen (TEW) te studeren, maar veel mensen waarschuwden me dat dat veel te zwaar zou zijn voor iemand die ‘economie-moderne talen’ deed. Mijn leerkracht Johan Mestdagh geloofde er wel in. Hij motiveerde mij om door te zetten. En dat heb ik dan ook gedaan. Ik wist dat ik het vooral met wiskunde lastig zou krijgen, en daar heb ik mij dan ook extra voor ingezet. Ik heb mijn studies TEW met succes voltooid.

Vandaag sta ik als leerkracht in het KTA Wollemarkt in Mechelen. De context is hier totaal anders dan in mijn vroegere school. Ik geef toegepaste economie en boekhouden in het BSO en het TSO. Maar ook ik probeer vandaag mijn leerlingen te motiveren. Heel wat studenten hebben een laag zelfbeeld en ik wil ze laten inzien dat ze meer kunnen dan ze denken. Ik zeg hen dat ook geregeld.

Als leerkracht in het BSO en het TSO wil ik niet zozeer het verschil maken op het vlak van kennis, maar veeleer in het dagelijkse leven van de leerlingen. Ik wil ze helpen om de dingen aan te pakken in het leven. Een vak als toegepaste economie laat mij bijvoorbeeld toe om goede raad en tips te geven over huurcontracten, zodat ze daar later iets aan hebben.

Ja, als master TEW had ik professioneel een totaal andere kant op gekund. Ik was aanvankelijk ook niet echt van plan om onmiddellijk leerkracht te worden. Toen ik afstudeerde vond ik mezelf nog te jong om te gaan werken en daarom heb ik toen een lerarenopleiding gevolgd. En dat bleek me erg aan te spreken. Ik hou van mijn job. Ik wil iets moeilijks en complex als economie op een eenvoudige en bevattelijke manier uitleggen, zodat de jongeren er iets mee aan kunnen vangen. Ik heb daar ook al een mooi compliment over gekregen van een leerling, die vond dat ik moeilijke theorie klaar en duidelijk kon uitleggen.

Onlangs was er een meisje in de klas dat geregeld zei hoe saai ze het vak economie wel vond. “Die contracten komen mij de oren uit”, zei ze me. Maar op een dag kwam ze naar me toe. Haar zus was op zoek naar een huurhuis en ze waren samen naar een immokantoor geweest. Daar had ze enkele pertinente vragen kunnen stellen en de man van het immokantoor had haar daar een pluim voor gegeven. Ze had het gevoel dat ze mee kon praten en ze was daar trots op. Op zo’n momenten weet je waarom je voor de klas staat.”

Geef een reactie

