“Ook de ouders tonen ons hun appreciatie”

Ann Guisson

Ann Guisson

“Er zijn veel leerkrachten waar ik goede herinneringen aan bewaar, maar twee springen er toch wat uit. De eerste is mijnheer Matheve, de leerkracht Nederlands die mij de liefde voor dat vak heeft bijgebracht. Vandaag geef ik zelf Nederlands, en ik probeer dat even goed te doen als hij vroeger. Vooral het af en toe inlassen van een ontspannend moment tijdens de les, geeft goede resultaten. Zo lees ik wel eens een fragment uit een boek voor, zodat de leerlingen zich wat kunnen ontspannen.

De tweede leerkracht die ik wil vermelden is mevrouw Ann Hellinckx, leerkracht economie. Zij hechte veel belang aan een goede kennisoverdracht, maar op de een of andere manier slaagde zij er ook in om dicht bij de leerlingen te staan. Ze maakte op die manier van economie een plezant vak. Ik heb van haar ook geleerd om niet te veel te vitten op de leerlingen, om niet altijd het uiterste van hen te vragen. Uiteindelijk bereik je op die manier meer.

Toch ben ik tamelijk veeleisend in de klas. Ik vind het nodig om strikt zijn, maar ik probeer tegelijk om niet te streng te zijn en een luisterend oor te bieden.

Wat ik mijn leerlingen onder meer graag wil bijbrengen, is om in bepaalde situaties toch gezag te aanvaarden. Dat is belangrijk in klas, maar vooral later in een werksituatie. Het is niet altijd gemakkelijk om die juiste attitudes bij te brengen. Ik geef les in het SIBBO in Tongeren, aan kinderen met autisme van het eerste en tweede jaar middelbaar. Deze jongeren begrijpen dikwijls niet meteen wat je van hen verwacht. Soms denken ze dat het zo’n vaart wel niet zal lopen als je iets vertelt. Maar als je ze dan later confronteert met de gevolgen, dan schrikken ze even. Je moet dus echt je tijd nemen en voortdurend uitleggen wat je wilt en waarom.

Maar het is ook een heel dankbare doelgroep om voor te werken. Veel van die jongeren zeggen graag en veel ‘dank je wel’, anderen tonen het op hun manier. Ook met de ouders hebben wij een hechte band. De ouders beseffen dat wij ons erg inzetten voor hun kinderen en ze tonen ons hun appreciatie als we oplossingen kunnen aanreiken. Dat is wel fijn, natuurlijk.”

Geef een reactie

