“De kneepjes van het vak al doende leren”

 

Veerle Verjans

Veerle Verjans

“Mijn eerste baan in het onderwijs was een vervanging. Ik vond van mezelf dat ik op dat moment over de nodige bagage beschikte, maar ik had wel erg het gevoel dat ik nog iemand nodig had om die bagage te helpen uitpakken. Ja, in het begin was het wat moeilijk op die eerste school. Ik had soms het gevoel er alleen voor te staan. Weet je, als jonge leerkracht verandert er van alles op heel korte tijd. Je hebt gedaan met studeren, je verlaat het ouderlijke huis, je gaat samenwonen, je hebt je eerste baan te pakken, je staat voor het eerst voor een eigen klas… Dat zijn allemaal grote stappen op een heel korte tijd. Dat maakt het extra zwaar, vind ik.

Toen ik in het SIBBO in Tongeren kwam, werd ik gelukkig wel heel goed ondersteund. Ik geef het vak grootkeuken aan het eerste jaar middelbaar. Van in het begin was er op school iemand die naar me luisterende en die ik kon aanspreken als ik een vraag had. Dat is geen overbodige luxe. Want als startende leerkracht heb je nogal wat vragen, zowel van praktische aard als op het pedagogische vlak. In het SIBBO ervaar ik een grote collegialiteit onder de leerkrachten. De mensen zien je graag komen en we werken graag samen. Dat geeft een goed gevoel.

Ik heb me in het begin weleens onveilig gevoeld, maar vooral onzeker. Niet constant, maar toch. Ik denk dat elke jonge leerkracht dat gevoel wel kent: doe ik het goed? Ben ik goed bezig? Dat gevoel is nu grotendeels over. Ik vertrouw vandaag al meer op eigen kunnen. Ik ga niet meer bij elk pedagogisch probleem raad vragen. Na een tijdje moet je op eigen benen kunnen staan. Uiteindelijk leer je de kneepjes van het vak al doende en niet uit allerlei theorieën.

Een goede raad voor beginnende leerkrachten: probeer van meet af aan op je strepen te staan. Durf streng maar rechtvaardig te zijn. Als een leerling iets vraagt en je hebt neen gezegd, blijf daar dan ook bij. Geef niet toe, tenzij je helemaal fout zat, natuurlijk. Maar leerlingen zoeken de grenzen op. Jij moet die grenzen stellen en niet teveel door de vingers zien. Ik krijg van mijn leerlingen wel eens te horen dat ik nu veel ‘liever’ ben dan in het begin. Tja, dat is omdat ze nu beter luisteren natuurlijk. Maar dat komt niet vanzelf.”

Geef een reactie

