“Probeer niet om goede vriend te zijn, wel een goede leerkracht”

Nik Van Extergem

Nik Van Extergem

“Als beginnend leerkracht lichamelijke opvoeding in het KTA Kapellen heb ik erg veel gehad aan de mentoren van de lesbegeleiders, een soort ‘peters’. Ik sta op twee verschillende vestigingen van het atheneum en dus had ik ook twee mentoren. Hoewel hun aanpak soms verschilde, heb ik van allebei erg veel opgestoken. Veel praktische tips ook. Ik had bijvoorbeeld in het begin de gewoonte om de agenda in te vullen vóór de les. Dat duurde altijd langer dan nodig, waardoor de discipline in de kleedkamers verloren dreigde te gaan. Een mentor gaf mij de raad om de agenda’s na de sportles op te vragen, want dan willen de leerlingen snel naar huis en dan treuzelen ze veel minder. Ik was er niet zelf opgekomen, maar het scheelt toch elke keer een dikke vijf minuten tijd en onrust. Leuk aan dat mentorschap is trouwens dat het niet controlerend overkomt. De aanpak is positief en opbouwend. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik in de gaten gehouden werd, wel dat ik op steun kon rekenen.

Als ik terugkijk op mijn lerarenopleiding, ben ik minder positief. De theorievakken in de bachelor Lichamelijke opvoeding en Bewegingsrecreatie waren eigenlijk een lachertje. Die theorie is niet alleen veel te gemakkelijk, ze staat ook ver van de praktijk. Ik kan geen enkele cursus van toen gebruiken. Het vak groepsdynamica bijvoorbeeld, daar ontbreekt elke nuttige link met de praktijk. Dat zijn toch gemiste kansen, wat mij betreft.

Ik ben nu enkele maanden aan de slag. Natuurlijk zijn er moeilijke momenten geweest. As er een dispuut ontstaat onder de leerlingen, bijvoorbeeld. Als leerkracht heb je wel de verantwoordelijkheid om een conflict niet te laten escaleren. Het lijkt me heel moeilijk om je daarop voor te bereiden. Je moet een situatie vooral goed aanvoelen, lijkt me.

Als ik één tip zou mogen geven aan beginnende leerkrachten, dan is het om je in het begin helemaal te concentreren op je lessen en op je gezag. Durf streng te zijn, hou afstand. Jonge leerkrachten zijn dikwijls nauwelijks enkele jaren ouder dan hun leerlingen. Die leerlingen beseffen dat en proberen soms om daar misbruik van te maken. Als jonge leerkracht mag je niet in die val trappen. Je mag niet proberen de vriend van de leerlingen te zijn, maar wel hun leerkracht. Alleen zo dwing je respect en gezag af. En eenmaal je die verworven hebt, kan je de teugels soms wat vieren. Maar je moet altijd de controle houden. Zo haal je de beste resultaten met je klas en kan je ook het meest genieten van je job als leerkracht.”

One thought on ““Probeer niet om goede vriend te zijn, wel een goede leerkracht”

  1. Mooi en heel erg waar. Ik probeer ook streng genoeg te zijn maar dat is niet altijd even makkelijk. Sommige zien me ook meer als leeftijdsgenoot dan als leerkracht. Gelukkig zijn het braven.

Geef een reactie

