“Een heel vermoeiend en heel plezant jaar”

Sarah Buelens

Sarah Buelens

“Eigenlijk wou ik voor de Europese Unie werken. Internationale relaties en zo. Maar toen ik na mijn vierde jaar Toegepaste Economische Wetenschappen ook de lerarenopleiding volgde en stage liep in het KTA Wollemarkt in Mechelen, was ik verloren. Echt waar, die stage is zo goed verlopen, dat ik geen moment getwijfeld heb toen ik de kans kreeg om er als leerkracht aan de slag te gaan. Ik voel me hier prima. Ik geef het vak toegepaste economie en boekhouden aan het vijfde en zesde jaar kantoor en handel.

Mijn eerste jaar voor de klas zit er nu bijna op. Het was een heel vermoeiend, een heel plezant en een heel leerrijk jaar. Als ik terugkijk zou ik sommige dingen nu anders aanpakken, maar andere dingen precies hetzelfde. Wat ik zeker zou behouden, is het luisteren naar de leerlingen. Ik vind het heel belangrijk dat ze hun hart kunnen luchten en hun stem kunnen laten horen. Wat ik anders zou doen? Ik zou nog iets consequenter en iets strenger zijn. Als je op een bepaald ogenblik wat lakser wordt, bijvoorbeeld in het controleren van de agenda’s, dan nemen de leerlingen die laksheid heel snel over. En dat mag niet, natuurlijk.

Ik hecht veel belang aan eerlijkheid. Er kan altijd een goede reden zijn voor leerlingen om te vragen om een toets uit te stellen, maar als ik merk dat het een ‘valse reden’ is, dan ben ik daar niet blij om. Ik ben altijd bereid om te luisteren, maar dan wel in alle eerlijkheid.

Ook gelijkheid vind ik belangrijk. Elke leerling moet zijn mening kunnen geven in een discussie. En samenwerking! Ik geef vrij veel groepswerk. Dat biedt tal van voordelen. Wie bijvoorbeeld een taalachterstand heeft, kan heel wat opsteken door samen te werken met andere leerlingen. Maar natuurlijk mag groepswerk er niet toe leiden dat een leerling profiteert van andere leerlingen. Ik hou dan ook altijd een oogje in het zeil en ik zorg ervoor dat er altijd andere groepjes gevormd worden.

Ik had vroeger eigenlijk niet gedacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen. De privésector leek het meest voor de hand liggende pad voor een master Toegepaste Economische Wetenschappen. Maar ik ben heel erg enthousiast over mijn keuze voor het onderwijs!”

Plaats een reactie