“Iemand op wie je kunt steunen”

Nabila Fadil

Nabila Fadil

“Mijn eerste jaar voor de klas was een erg fijn werkjaar. Ik sta voor de derde klas in Het Plantijntje in Borgerhout. Ik heb veel bijgeleerd, vooral ook op menselijk vlak en hoe je het best met kinderen omgaat.

Als student leerde ik de methodiek van het kringgesprek kennen. Eerlijk gezegd: ik vond dat toen eerder iets voor de kleuterklas of voor het eerste leerjaar. Maar ik heb het toch eens geprobeerd en het werkt heel positief. Elke ochtend beginnen we met een kringgesprek. Je merkt hoe de kinderen door die kringgesprekken naar elkaar toegroeien. Iedereen speelt nu met iedereen. Misschien probeer ik volgend jaar wel om elke dag af te sluiten met een kringgesprek. Of met een groepsknuffel. Het klinkt wat melig, maar lief zijn voor elkaar is zo belangrijk. En het is ook goed voor het vertrouwen in elkaar en voor het zelfvertrouwen van de kinderen.

Ik heb als beginnend leerkracht veel steun gehad van parallelcollega’s, de leerkrachten van de andere derde klasjes. Ik doe mijn best om er ook voor hen te zijn. Je hebt zoveel steun aan elkaar. Ook op praktisch vlak: het materiaal uitwerken, toetsen samenstellen, huiswerk voorbereiden… Je hoeft niet altijd het warm water uit te vinden als je kunt delen. Ideeën uitwisselen, elkaar praktisch ondersteunen en gewoon er zijn voor elkaar: dat is zo ontzettend belangrijk.

Ik heb ook enkele interessante bijscholingen gevolgd dit jaar. Eén bijscholing ging over het omgaan met kinderen en jongeren met een verlieservaring. Dat kan een verlies zijn door een sterfgeval, maar ook door een echtscheiding. Dat was erg interessant. Als leerkracht speel je een belangrijke rol in de zorg voor het kind dat een verlies moet verwerken. Een andere bijscholing ging over autisme en hoe kinderen met autisme de werkelijkheid beleven. Ik heb voorlopig nog geen kinderen met autisme in mijn klas gehad, maar je moet daar als leerkracht wel op voorbereid zijn, vind ik.

Mijn tip aan beginnende leerkrachten is heel simpel: zorg ervoor dat je iemand hebt op wie je kunt steunen. Wees niet te verlegen om vragen te stellen. Collega’s zijn er om elkaar te helpen. Als er iets niet lukt, praat erover. Als beginnend leerkracht moet je jezelf de tijd gunnen om te groeien. Je moet blijven reflecteren over je vak, blijven innoveren ook. Ik heb dit jaar twee gedreven stagiaires in mijn klas gehad. Ik vond dat eerst wat vroeg, ik wist niet of ik daar al klaar voor was. Maar ik heb ze heel wat tips en feedback gegeven, waarmee ze meteen aan de slag konden. Ze hebben me daarvoor achteraf nog eens speciaal bedankt. Maar daar komt het op aan: ervaringen delen, hulp vragen, mekaar helpen. Daar heb je als beginnend leerkracht erg veel steun aan.”

Geef een reactie

