“Het is soms nog wat zoeken”

Sara Schoofs-klein“KTA2 Villers in Hasselt is een TSO-beroepsschool. Ik geef er het vak plastische opvoeding in de eerste graad. Ik geef ook decoratieve technieken, ter voorbereiding op de richtingen publiciteit, schilderen en decoratieve technieken de komende jaren. Ik heb het geluk gehad van heel snel een voltijdse job te vinden. Het onderwijs was niet mijn eerste keuze, maar het is wel de juiste keuze gebleken. Ik vind het enorm fijn dat ik iets kan betekenen voor de leerlingen. En natuurlijk zijn ook de vakanties mooi meegenomen!

Het vak plastische opvoeding is een buitenbeentje in het lessenrooster. Enerzijds heb je sommige leerlingen die het als een bijvak beschouwen, als iets wat niet zo belangrijk is. Anderzijds zie ik dat bepaalde leerlingen die het in de traditionele vakken moeilijker hebben of zelfs lastig doen, bij mij wel gemakkelijker tot ontplooiing komen. Een vak als plastische opvoeding kan een uitlaatklep zijn voor leerlingen die elders minder gemakkelijk aarden. Dat is ook het geval bij sommige allochtone leerlingen, die zich hier beter op hun gemak voelen en zich dan ook anders gaan gedragen.

Natuurlijk vind ik creativiteit een belangrijke waarde. Maar wel elk op zijn eigen manier en naar eigen kunnen. Ik heb niet de ambitie om van elke leerling een kunstenaar te maken. Ook iemand die niet zo goed kan tekenen, kan hele mooie dingen maken. Voor mij telt vooral dat elke leerling zijn best doet, binnen zijn mogelijkheden.

Respect vind ik ook belangrijk. We werken hier met veel verschillende nationaliteiten samen. Dat lukt niet altijd even goed. Ik probeer mijn leerlingen alvast bij te brengen dat als ze respect hebben voor elkaar en voor mij, dat ze dan ook respect terug zullen krijgen. Maar in de praktijk is dat soms moeilijk. Zo heb ik een klas met zestien jongens van vooral Marokkaanse, Turkse en Poolse afkomst en enkele Belgen daartussen. Soms voel ik mij een scheidsrechter die de hele dag tussen moet komen, wat bijzonder vermoeiend kan zijn. Misschien hebben de jongeren een beeld meegekregen in hun opvoeding over andere nationaliteiten?  Bovendien blijven het pubers met veel temperament. Het is soms wat zoeken hoe hiermee om te gaan.

Op het bord heb ik een papier gekleefd met tips om conflicten op te lossen. Ik verwijs er geregeld heel expliciet naar. En soms werkt het wonderwel, andere keren valt het weer tegen. Maar al doende leer je elke dag bij.”

Geef een reactie

