“Handige tips en checklists op papier”

“Ik geef sinds september les in het Atheneum in Diksmuide en sinds februari in het Atheneum in Nieuwpoort. Twee halftijdse functies, die samen een voltijdse job maken. Ik ben in beide scholen goed opgevangen. Beide scholen maken ook deel uit van dezelfde scholengroep.

Ik heb in mijn eerste jaar als leerkracht vanuit verschillende kanten steun gehad. Van mijn collega’s met dezelfde vakken in de eerste plaats. Er worden onderling veel tips doorgegeven en ik kreeg vlot een aantal praktische dingen mee: hoe je handboeken kunt bestellen, hoe je de toetsen organiseert enzovoort. Daar heb ik veel aan gehad. Maar ook de mensen van het secretariaat waren een grote steun. Je kunt altijd een beroep doen op die mensen, voor de meest uiteenlopende vragen: kopies maken, een rondleiding geven, praktische vragen en dies meer. De directies van beide scholen werken ook goed samen. Gelukkig maar, want anders zou dat een hele puzzel worden voor de oudercontacten en zo.

In het Atheneum in Diksmuide kreeg ik een peter toegewezen. Het is een leerkracht Nederlands en Engels van de derde graad, die peter is voor alle nieuwe taalleerkrachten. Maar aangezien ik in de eerste graad sta, heb ik mij vooral tot mijn directe collega’s uit de eerste graad gericht met vragen. Toch is het goed om te weten dat je bij iemand terecht kunt.

De eerste weken is het natuurlijk wat zoeken in een nieuwe school. Dat was zeker ook het geval in Nieuwpoort, waar ik in februari startte als vervanger. Een bijzondere situatie is dat. Je erft als het ware een groep leerlingen die elkaar al heel goed kennen en die van alles met je proberen uit te halen. Zo vertelden ze me dat ze van mijn voorganger geen rekenmachine hoefden te hebben maar hun gsm konden gebruiken. Gelukkig hadden de directie en de mensen van het secretariaat mij verwittigd voor dat soort trucjes van leerlingen. Je mag niet alles geloven wat ze jou op de mouw proberen te spelden. Handig was trouwens ook het bundeltje documentatie dat ik van de directie in het Atheneum van Nieuwpoort kreeg. Het bevatte tal van handige tips en checklists, bijvoorbeeld over wat je zoal moet doen als je toezicht moet houden of van permanentie bent. Heel praktisch, die checklists op papier!

Gaandeweg leer je natuurlijk meer en meer. Zo schrok ik ooit erg van de reactie van een al te luidruchtige leerling toen ik zijn agenda vroeg om een nota te maken. ‘Wie denk je wel dat je bent’, riep hij en hij gooide zijn agenda naar mij toe. In de school in Nieuwpoort gaf iemand mij de tip om alle agenda’s in het begin van de les op te vragen. Als je dan een agenda nodig hebt, dan ligt die al voor jou en hoef je hem niet meer op te vragen. Dat scheelt een stuk!

Mijn tip voor beginnende leerkrachten is om in het begin toch iets strenger te zijn dan misschien in jouw karakter ligt. Eventueel kan je later dan wat afbouwen, maar omgekeerd is bijzonder moeilijk. En een tip die ik zelf van een collega kreeg: geef na elke les een cijfer aan elke leerling voor inzet, gedrag, respect en attitude. De leerlingen zijn daar bijzonder gevoelig voor. Het is een goede manier om gezag te krijgen.”

One thought on ““Handige tips en checklists op papier”

  1. Beste Charlene,

    Dit moet wel een goed beleid zijn op deze school als je zo ondersteund wordt als nieuwe leerkracht.
    Het moet ook aangenaam zijn om daar les te geven.

    Bedankt voor de tips.

    Mvg,

    Joris

Geef een reactie

