“Ik had een ideale start”

Cas Vervaeren

“De eerste weken als leerkracht zijn iets bijzonders. Tot dan heb je eigenlijk alleen stage gedaan, en dat is toch helemaal anders dan je eigen klas te hebben. Als stagiair sta je nog altijd onder toezicht, er is nog een tussenpersoon. Je voelt ook dat de leerlingen je anders bekijken als leerkracht dan als stagiair. Hun verwachtingen zijn hoger. Ze verwachten eigenlijk dat je alles weet.

Ik geef les in de tweede graad BSO aan het Technisch Atheneum 1 in Diest. Ik geef technische vakken: elektriciteit, cv, mechanica. De leerlingen stellen het erg op prijs als je ook naast het lesgeven wat tijd voor ze vrijmaakt. Ze vinden het plezant als je luistert naar hun interesses, naar waar ze mee bezig zijn. Dat persoonlijk contact vind ik zeer belangrijk. Leerlingen hebben het ook snel door als je een rolletje speelt. Je kunt als leerkracht maar beter jezelf blijven.

Ik heb als beginnend leerkracht veel gehad aan de leerkrachtenbegeleidster op school. Dat werkt echt prima! De eerste weken kwam ze zelfs enkele lessen bijwonen met de bedoeling om positieve feedback te geven. Ik werd ook goed geholpen bij alle praktische zaken: het maken van de rapporten, het invullen van de punten, het bijhouden van de agenda,… En ook als het soms even moeilijk wordt, bijvoorbeeld in de omgang met een bepaalde leerling, kan je terecht bij de leerkrachtenbegeleidster voor een goed gesprek.

Daarnaast zijn ook de collega’s van goudwaarde voor een beginnend leerkracht. Zij hebben me fantastisch geholpen, bijvoorbeeld bij de samenstelling van de cursussen of bij het maken van de materiaalstock. Er komt heel wat op je af als beginnend leerkracht. Hoe sneller je op het juiste spoor gezet wordt, hoe beter. Voor mij was het een ideale start.

Mijn tip voor startende leerkrachten? Blijf jezelf! En geloof in jezelf. Je hebt je diploma behaald en dat betekent dat je er klaar voor bent. Natuurlijk zal je wel eens twijfelen, natuurlijk heb je wel eens een mindere dag, maar je moet erin geloven. Je kunt het.”

Geef een reactie

