“Ga ervoor, geef het een kans!”

Ann Guisson

Ann Guisson

Ann Guisson

“Mijn eerste jaar in het onderwijs was een bijzondere ervaring. Ik kon aan de slag in het SIBBO Tongeren, waar voor het eerst een OV4-groep werd gestart. In OV4 zitten normaal begaafde kinderen met een autismespectrumstoornis. Er zijn drie klasjes gemaakt voor 16 leerlingen. Omdat het de eerste keer was, was het voor iedereen wat zoeken en tasten in het begin. Zeker voor mij, want ik was zelf ook helemaal nieuw op school!

Gelukkig is er in het SIBBO een goede samenwerking tussen de leerkrachten. In het begin baseerden wij ons op de richtlijnen voor OV3, die we dan wat aanpasten aan het leerplan. Maar heel snel bleek dat er méér nodig was. Kinderen met een autismespectrumstoornis hebben veel structuur nodig. Als we die structuur als leerkrachten willen bieden, dan moeten we allemaal op dezelfde lijn zitten. We hebben dus de koppen bij elkaar gestoken en heel wat praktische afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld over een aangepast beloningssysteem. Dat klinkt simpel, maar het is een vrij complex gegeven.

Zo zit er in klas een jongen met een zware vorm van autisme. Het gewone beloningssysteem werkt met een duim omhoog of een duim omlaag na elke les. Maar voor die jongen was dat niet te volgen. We hebben dan in overleg met de psycholoog afgesproken om deze jongen om de vijf minuten een positieve of negatieve score te geven, door een streep op bord te zetten. Zo kan die leerling nog tijdens de les zijn gedrag bijsturen in de goede richting. We werken met een trappensysteem: een groene trap, een oranje trap en een rode trap. Aan het einde van de les zien we op welke trap die leerling uitkomt. Is het groen, dan krijgt hij een duim omhoog. Dat beloningssysteem werkt al iets beter, maar ik moet eerlijk toegeven: het blijft behelpen als leerkrachten, ook al staan we er niet alleen voor. Er is een psycholoog die ons ondersteunt met de 16 OV4-kinderen en sinds mei ook een pedagoog. Dat is geen overbodige luxe.

Wat ik in het begin gemist heb als leerkracht, is een leerkracht met ervaring in OV4. Maar dat kwam natuurlijk door die specifieke situatie. Tegelijk heeft mij dat als persoon ook wel sterker gemaakt. Vandaar ook de tip die ik zou willen geven aan beginnende leerkrachten: zet je angst opzij! Ook ik was net als zoveel andere pas afgestudeerde leerkrachten soms erg bang voor wat op me af zou komen. Niet zozeer wat de vakinhoud betreft, maar veeleer de probleemsituaties waarin je verzeild kunt geraken. Ik geef nu les aan kinderen met autisme. Dat was geen bewuste keuze. En ja, ik had er schrik voor. Maar vandaag zou ik al niet meer willen ruilen. Daarom: ga ervoor, wees niet bang, geef het een kans!”

One thought on ““Ga ervoor, geef het een kans!”

  1. Heel erg bedankt aan de moedige schrijver\ster.
    Een van mijn kinderen is een leerling met ASS.
    Ik ben de leerkrachten die dagelijks de uitdaging
    aangaat om mijn zoon te helpen een
    diploma te halen, heel dankbaar.
    Thuis is het dikwijls onmogelijk om over
    schoolwerk te beginnen of met huiswerk te
    helpen. Als ouders staan wij dikwijls
    gefrustreerd en met een bang hart
    aan de kantlijn te hopen op het
    best mogelijke uitkomst.
    De leerkrachten die elke dag weer met
    een positieve instelling en een hart voor ons
    ASS’ers in de klas staan zijn wij meer
    dan dankbaar. De jongeren kijken naar jullie op.
    Jullie, als leerkrachten, geven hun weer hoop.
    Van jullie leren ze dat niet iedereen de moed met hun
    heeft opgegeven en dat zij wel dinge kunnen
    leren en positieve resultaten kunnen behalen.
    ASS jongeren hebben meer leerkrachten nodig die
    Hun angsten overwinnen. Zo kan mijn zoon dagelijks
    Zijn angsten leren overwinnen en
    met een glimlach naar school gaan. Iets wat lang niet zo
    Vanzelfsprekend is. Dus een welgemeende
    Dankuwel en doe vooral zo verder!

Geef een reactie

