“Bewust werken aan teamspirit en samenwerking”

Nik Van Extergem

“Ik ben 23 jaar en ik ben vorig jaar afgestudeerd als bachelor Lichamelijke opvoeding en Bewegingsrecreatie. Ik ben altijd sportief geweest. Ik heb nog getwijfeld tussen master en bachelor, maar uiteindelijk heb ik voor de opleiding dichtst bij huis gekozen. Dat is goed meegevallen. Zelf speel ik al vele jaren volleybal, maar ik hou ook van extreme sporten: golfsurfen, windsurfen, snowboarden enzovoort. Jammer dat die extreme sporten niet aan bod komen in het lessenpakket, maar dat kan uiteraard niet.

Dat ik voor het onderwijs koos, is geen toeval. Mijn beide ouders zijn leerkracht en zelf ga ik sinds enkele jaren geregeld mee als monitor op sportkampen windsurfen en snowboarden. Daar bleek dat ik eigenlijk wel talent heb om les te geven.

Toch was ik wat onzeker toen ik begin dit schooljaar voor het eerst aan de slag ging in het Koninklijk Technisch Atheneum in Kapellen. Ik geef er lichamelijke opvoeding in het buitengewoon secundair onderwijs, eerste en tweede graad. Ik had me vooraf goed voorbereid. De eerste maanden heb ik erg kort op de bal gespeeld met de leerlingen. Nogal streng en afstandelijk, ja. Meteen straffen als iemand over de schreef gaat. Voor mij was dat de goede aanpak, want ik heb nu geen gedragsproblemen in klas. Het lukt vrij goed, ook al zijn het niet altijd de gemakkelijkste leerlingen.

Ik leer trouwens nog elke week bij. Hoe je moet handelen in welke situatie, leer je toch het best al doende. Ondertussen groeit ook het sociaal contact met de leerlingen. De afstand die ik in het begin bewust hield, kan ik nu al wat laten varen, omdat ik de dingen onder controle heb.

Een belangrijke waarde voor mij is samenwerking. Ik probeer die waarde ook in de lessen vorm te geven. Meestal laat ik de leerlingen zelf teams vormen voor een sportoefening, maar ik waak er wel over dat er zich geen vaste kliekjes vormen. Je moet leren met iedereen om te gaan, ook met jongens die minder goed kunnen voetballen of meisjes die minder sterk dansen. Nu, de ene les lukt het mij al beter dan de andere om ze goed te laten samenwerken. Soms draait het ook uit op ruzie. Onlangs liet ik de leerlingen koorddansen op een touw tussen twee bomen, waarbij ze elkaar moesten helpen. Dat bleek niet evident te zijn: veel leerlingen werden boos op elkaar als het niet lukte. Die samenwerking, die teamspirit, is een waarde waaraan je bewust moet werken.

Ook respect draag ik hoog in het vaandel. Geregeld ga ik met een klas langs de openbare weg naar het park of naar het zwembad. Dan moet ik echt ogen op mijn rug hebben om alles in de gaten te houden. Plaats maken voor een oude vrouw, niet spelen op het troittor,… het lijkt vanzelfsprekend, maar voor 14-jarige leerlingen uit de brugklas is het een voortdurend aandachtspunt. Ja, het is soms lastig, maar leerkracht zijn blijft een toffe job!”

Geef een reactie

