“Openstaan voor goede raad en tips”

Frederick Heye

“Ik was al over de 30 jaar toen ik voor het onderwijs koos. Ik heb eerst elf jaar in Arcelor-Mittal gewerkt als onderhoudsmechanicien. Toen ik in mijn eerste school aan de slag kon, was er net een grondige doorlichting van de richting mechanica op komst. Samen met de andere leerkrachten heb ik toen de syllabus kritisch bekeken en waar nodig bijgestuurd. Dat was een uitstekende leerschool. Ik kon bovendien meteen ook mijn ervaring van Arcelor-Mittal aanwenden.

Dit jaar geef ik les in de Middenschool in Zelzate. Het is een relatief kleine school, met een actieve directeur, die ervoor zorgt dat iedereen als één team optreedt en op één lijn zit. Dat is een veilige omgeving voor een nieuwe leerkracht. Neem bijvoorbeeld de tuchtproblematiek. Het is echt niet zo simpel om te weten of je goed reageert in een bepaalde situatie. Maar als je daar in het team over kunt praten, dan leer je snel. Ik heb me dan ook vrijwillig aangesloten bij een werkgroep van de leerlingenbegeleiding. We zijn met zes leerkrachten die als een soort vertrouwenspersoon fungeren. Als er iets gebeurt, wisselen we tips uit en staan we elkaar bij. Dat is een goede steun.

Over mijn lerarenopleiding ben ik over het algemeen tevreden. De theoretische vakken waren oké en ook wat je leert over psychologie en zo is echt wel van toepassing. Omdat ik nog tijdens mijn opleiding een onderwijsopdracht aangeboden kreeg, heb ik niet echt een stage als student gedaan. Mijn stage was meteen ‘voor echt’. Ik had mijn eigen klas en maar drie keer kwam er iemand van de opleiding kijken of ik goed bezig was. Ik ben dus direct voor de leeuwen gegooid. Daardoor heb ik van die typsiche beginnersfouten gemaakt. Ik was iets te los in het begin. Nu ben ik strenger. Ja, ik was wat onzeker in het begin. Ik heb elf jaar in de bedrijfswereld gestaan en dan denk je al snel dat je alles onder de knie hebt. Maar dat is natuurlijk een illusie. Je kunt niet alles kennen. Ik heb dus nog heel veel moeten bijleren in zelfstudie.

Het omgaan met de jongeren zelf ligt me wel. Ik heb jarenlang in de jeugdbeweging meegedraaid. Al kan dat ook een valkuil zijn. Je mag niet als ‘leider’ voor de klas staan, je bent ‘leerkracht’. Dat is niet hetzelfde. Nu nog zoek ik soms naar het juiste evenwicht.”

Geef een reactie

