“Ik was er niet helemaal gerust in”

Nik Vissers

“Ik herinner me dat ik als kind al vaak ‘schooltje’ speelde. Zelfs als ik alleen was. Dan stond ik aan het bord sommen te maken, samen met mijn ingebeelde leerlingen. Later droomde ik ervan om dokter of advocaat te worden, maar ik ben uiteindelijk naar mijn eerste liefde teruggekeerd. Al speelde het toeval hierbij wel een rol. Ik heb eerst studies psychologie aangevat, maar dat was geen onverdeeld succes. We hadden wel een vak ‘schoolpsychologie’, en dat boeide mij enorm. Via die omweg ben ik in het onderwijs terechtgekomen.

Ik heb voor het lager onderwijs gekozen. In de kleuterschool zijn de kinderen nog wat klein en in het middelbaar zijn de leerlingen al zo groot. Vandaar. Ik sta voor het zesde leerjaar in De Sterrenhemel in Machelen.

Vroeger dacht ik dat ik als leraar veel vakantie zou hebben en niet superveel zou hoeven voor te bereiden. Taken verbeteren, dat wel, maar voor de rest zou dat wel nog meevallen. Dacht ik. Tijdens mijn opleiding bleek al snel dat er veel meer bij komt kijken! Tenminste als je het goed wilt doen. Tijdens de Krokusvakantie ben ik vier dagen op school geweest. Om lessen voor de komende weken voor te bereiden. Met plezier, overigens. Want ik doe het ontzettend graag!

Het lesgeven gaat me goed af. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar wel wat schrik voor had. Een eigen klas, zou ik dat wel aankunnen? De tucht, de administratie, de planning, alles onder controle houden… Ik was daar toch niet helemaal gerust in. Alle onderdelen afzonderlijk lukt wel, maar als je alles tegelijk moet doen, dan vind ik dat best moeilijk. Je moet je hoofd erbij houden, niets laten liggen en niets uit het oog verliezen. Ik zie dat eerste jaar als leraar echt als een leerproces voor mijzelf. Gelukkig krijg ik veel hulp van de directie. Ook met bepaalde collega’s heb ik al een goede band.

Met de leerlingen lukt het prima. Ik heb dit jaar 18 leerlingen in klas. Volgend jaar worden dat er 22, weet ik nu al. Dat kan al behoorlijk druk worden. Want uiteindelijk gaat het toch om meer dan rekenen en taal. Je speelt een rol in het opvoedingsproces. Je wilt die kinderen een stukje van de wereld meegeven. We hebben nogal wat nationaliteiten in klas. Het thema verdraagzaamheid wordt dan vanzelf belangrijk. Niet alleen van oorspronkelijke Belgen tegenover andere culturen, maar ook tussen die andere culturen onderling. Ja, ik ben daar bewust mee bezig. Ik knoop graag aan bij de actualiteit in mijn lessen. Dat betrek ik dan op hun leefwereld en dan praten we daarover. Vaak draait het dan om waarden en normen en gewoonten. Daar samen met de leerlingen over nadenken en discussiëren is op zich al heel waardevol.

In het zesde leerjaar zijn de leerlingen al volop aan het puberen. Ze beginnen de overgang te maken tussen kind en jongvolwassene. Heel wat leerlingen beginnen te twijfelen aan dingen. Elke leerling is wel ergens onzeker over. Ik vind het belangrijk elk van hen de boodschap mee te geven dat zij uniek zijn. Iedereen heeft zijn eigen talenten en het is leuk om die te delen met anderen en zo van elkaar te leren.”

Geef een reactie

