“Ik heb al zoveel geleerd in die eerste zes maanden”

 Cas Vervaeren

“In mijn laatste jaar middelbaar onderwijs had ik een fantastische leerkracht. Hij slaagde er altijd in om zijn lessen boeiend te maken. Geregeld liet hij ons als werkvorm zelf lesgeven aan elkaar. Ik deed dat graag. Zo graag, dat ik er zelf over begon te denken om leerkracht te worden. En voilà, vandaag is het zover. Ik geef les in de tweede graad BSO aan het Technisch Atheneum 1 in Diest. Ik geef technische vakken: elektriciteit, cv, mechanica.

Wat mij opvalt als jonge leerkracht, is dat de school zoveel meer is dan je klas alleen. Je hebt je klas en je vakken, maar er komt veel meer bij kijken. Vakwerkgroepen, personeelsvergaderingen,… Daar hoor je eigenlijk weinig over tijdens je opleiding. Als leerkracht wordt er een groot engagement van jou gevraagd. Let wel, ik vind dat positief en ik sta daar helemaal achter, maar ik had dat wel niet zo verwacht.

Het contact met de collega’s valt reuzegoed mee. De vakwerkgroep Elektriciteit werkt prima en ik krijg goede feedback. Zowel over mijn werkpunten als over mijn positieve punten. Op die manier groeit mijn vertrouwen voor de klas. Ik voel dat ik op zes maanden tijd al een grote evolutie heb gemaakt. Dit is het echte werk: hoe je omgaat met je leerlingen, hoe je ze ziet evolueren, hoe je jezelf voortdurend moet aanpassen,… Meer en meer krijg ik het gevoel dat ik het vak onder de knie krijg. Want stages, alles goed en wel, maar dat duurt maar drie weken. Nu werk ik al zes maanden met dezelfde groep leerlingen. Je eigen inbreng is dan ook veel groter. Je groeit als het ware mee met je klas. Dat vind ik een heel fijn gevoel.

Ik ben meteen ook klastitularis geworden. Dat stelt je nog voor andere uitdagingen. Dan heb ik het niet zozeer over de administratie, maar vooral over de verantwoordelijkheden. Jongeren die problemen hebben met een ander vak komen bij jou aankloppen. Of jongeren met dyslexie. En dan de oudercontacten. Dat is allemaal nieuw! Maar je kunt er zoveel uit leren! Je leert de leerlingen op een andere manier kennen, en dat helpt ook wel bij het lesgeven.

Tijdens de lessen probeer ik mijn leerlingen vooral respect voor elkaar bij te brengen. Zowel in de praktijklessen als in de theorielessen besteed ik veel aandacht aan groepswerk. Goed kunnen samenwerken is zo belangrijk. En jawel, ik pas ook het trucje van mijn vroegere leerkracht toe: ik laat mijn leerlingen geregeld zelf lesgeven. Ze kunnen daar ontzettend veel uit leren.

Mijn leerlingen zijn 13 tot 15 jaar. Pubers dus. Maar een heel dankbare leeftijd. Je kunt er erg veel mee bereiken. Ze kijken nog op naar hun leerkracht, ze hebben sterke verwachtingen. En jij kunt ze zoveel bieden, als je rekening houdt met hun leefwereld. Dat is prachtig. Talenten tot ontwikkeling laten komen, uit elke jongere het beste halen,… Dit is toch een mooie job!”

One thought on ““Ik heb al zoveel geleerd in die eerste zes maanden”

  1. Hoi Cas,

    Als ik dat zo lees, dan heb ik al spijt dat ik geen elektriciteit geef … 😉
    In ieder geval bemoedigende woorden voor andere beginnende leerkrachten.
    Veel succes met je nieuwe blog en tot hoors/ziens,

    gr

    theo.

Geef een reactie

