“Kunnen luisteren is belangrijk, maar zelf je mening geven ook”

Charlene Winne

“Als kind al wou ik ‘juffrouw’ worden. Ik ging zelf heel graag naar school. Om te leren, maar ook voor de vrienden en vriendinnen. Tijdens de vakanties begon ik mij al snel te vervelen en verlangde ik tot het opnieuw school was. En nu sta ik zelf voor de klas!

Tijdens de lerarenopleiding heb ik een goede voorbereiding gehad. Er komt veel bij kijken als je je opdracht goed wilt vervullen. Je moet jezelf voortdurend bijscholen en vernieuwen. Ik geef sinds september 2011 Nederlands, geschiedenis en Open Leerschool aan het eerste en het tweede jaar middelbaar in het Atheneum van Diksmuide. Een halftijdse job. Neen, dat dat was geen bewuste keuze. Maar het valt niet mee om werk te vinden in West-Vlaanderen. Gelukkig kan ik deze week, meteen na de krokusvakantie, ook starten als leerkracht PAV in de Middenschool De Vierboete in Nieuwpoort. Ik ben dolgelukkig. Nu heb ik twee halftijdse opdrachten, die elkaar perfect aanvullen!

In het derde jaar van mijn opleiding heb ik zowel in het vrij onderwijs als in het GO! stage gelopen. Ik wou zelf ervaren wat er waar is van de clichés over de verschillen tussen beide netten. Eerlijk gezegd, ik vond de verschillen niet zo groot. Dezelfde handboeken werden gebruikt en in beide netten zijn waarden belangrijk. Het GO! heeft wel duidelijker leerplannen en meer aandacht voor de diversiteit. Ik voel me heel goed binnen het GO!

Persoonlijk hecht ik veel belang aan respect voor elkaars mening. De school moet voor mij een veilige omgeving zijn, waar iedereen zijn mening ook durft te zeggen. Luisteren naar elkaar is belangrijk, maar ook assertief zijn. In de lessen Nederlands bouw ik veel ruimte voor discussie in. Mijn leerlingen weten dat ze alles mogen zeggen, als ze het maar op een respectvolle manier doen. En dat werkt.

Zo zit er een protestants meisje in mijn klas, dat daar in het begin niet goed voor uit durfde te komen. De meesten volgen zedenleer en ze was wat bang voor kritiek of opmerkingen. Maar we hebben hierover een open en heel goede discussie gehad en die dialoog heeft ieders nieuwsgierigheid gewekt.

Mijn leerlingen zijn 12 tot 13 jaar. Dat is een heel fijne leeftijd. Ze zijn nog kind en ze hebben nog vrij veel aandacht nodig, maar tegelijk denken ze dat ze al alles kunnen en alles mogen. Dat is leuk, maar ook vermoeiend. Het vraagt veel energie. Om ze bij de les te houden, zorg ik voor veel variatie in werkvormen. Zo werk ik geregeld met filmfragmenten of diverse vormen van groepswerk.

Ik sta nu zes maanden voor de klas. Voor de klas staan is nog altijd mijn droomjob, al zijn er ook moeilijke momenten. Zo maakten twee ouders zich tijdens mijn eerste oudercontact erg boos omdat we op school iets gelezen hadden over een tovenaar. Die mensen bleken in creationisme te geloven en vonden sprookjes niet kunnen. Enkele weken later hadden we in school een project rond Griekse mythen. Het meisje van die ouders zat in een groepje leerlingen dat zelf een mythe moest schrijven en spelen. Dat mocht niet van haar ouders, omdat het niet strookte met haar geloof. Het gemakkelijkste zou toen geweest zijn om dat meisje een andere opdracht te geven. Maar dat hebben we niet gedaan. We hebben die ouders opgezocht en we hebben in overleg een compromis gevonden: het meisje zou de rol van verteller op zich nemen en hoefde dus zelf niet in de huid van een mythisch personage te kruipen. Ik was blij met dat compromis en dat meisje en haar ouders ook. Maar het was niet evident.”

Geef een reactie

