“Die sterke collegialiteit, dat stel ik erg op prijs!”

Karen Parmentier

“Mijn keuze voor het GO! is een bewuste en positieve keuze. Ik sta vierkant achter het pedagogisch project. Leerlingen helpen uitgroeien tot mondige en positiefkritische mensen vind ik erg belangrijk. Ook samenwerking en creativiteit zijn waarden die ik erg waardeer. Het rare aan waarden is dat ze pas opvallen als ze ontbreken. We vinden zoveel dingen vanzelfsprekend, maar eigenlijk moeten we er bewust aan werken.

Ik geef natuurwetenschappen en fysica aan de Middenschool  en het Koninklijk Atheneum in Oostende. Twee scholen die aan elkaar verbonden zijn. Ik heb leerlingen van het eerste tot en met het vierde jaar. En dat valt erg goed mee. Soms betrap ik mezelf erop dat ik nog altijd een beetje dat stagegevoel heb! Alles is nog nieuw en pril, maar wel precies zoals ik het verwacht had.

Weet je wat heel leuk is? Dat de leerkrachten hier elkaar zo goed helpen en bijstaan. Fysica is een vak dat strikt genomen buiten mijn diploma valt. Mijn vakken zijn eigenlijk wiskunde en biologie. Fysica lukt natuurlijk wel, maar het is niet evident om ermee te starten als je het leerplan niet echt kent. Gelukkig kon ik rekenen op mijn voorganger, die mij erg goed op weg geholpen heeft. Die sterke collegialiteit, dat stel ik erg op prijs!

Naast het lesgeven heb ik me ook geëngageerd in de MOS-werkgroep in het Atheneum. MOS staat voor Milieu Op School en is vooral bekend door de dikketruiendag. MOS biedt educatieve en praktische ondersteuning om de school milieuvriendelijker te maken. De concrete invulling bepaalt de school zelf.

Het Atheneum is ook aangesloten bij de organisatie ‘Jongeren keren het klimaat’. Vier keer per jaar doen we hiermee een extra activiteit. Zo voeren we binnenkort een actie op school om kraantjeswater te promoten. Kraantjeswater is even gezond als flessenwater en bovendien veel milieuvriendelijker. En we zien het ook ruimer: we willen sensibiliseren rond alle overbodige verpakkingen.

Ja, dat engagement vind ik belangrijk. Als leerkracht wil ik meer doen dan alleen maar het lesgeven. Ik wil me inzetten. Bovendien is het ook een goede manier om aan je leerlingen te tonen wie je bent en waar je voor staat. Ook op het vlak van waarden. Als je dan in klas een discussie hebt of zo, dan weten ze ook vanuit welke waarden ik vertrek.

Ik voel me als een vis in het water in de Middenschool en het Atheneum in Oostende. Als student heb ik op heel wat scholen stage gelopen. Wat opvalt is dat elke school haar eigen karakter heeft. En dat karakter straalt zowel op de leerkrachten als op de leerlingen af. Vreemd hé? Mijn school zou ik joviaal noemen en erg begaan met de leerlingen. Het verantwoordelijkheidsgevoel wordt hier sterk gestimuleerd. De leerlingenraad draait goed en de zesdejaars krijgen veel vrijheid, maar dus ook verantwoordelijkheid. Zo hebben ze hun eigen lokaal, knus ingericht met zetels en zo, waar ze bijvoorbeeld samenkomen om de ‘100 dagen’ voor te bereiden en fuiven te organiseren. Ze krijgen die vrijheid op school, maar meteen ook de verantwoordelijkheid. En dat werkt prima!”

Geef een reactie

