Respect werkt! Ook bij kleuters

Vivianne Nagy

Ik ben 22 jaar en ik droom er al mijn hele leven van om kleuterjuf te worden! Ik geef ook al enkele jaren dansles, onder meer aan kleuters, en ik vind dat fantastisch. Wat zo leuk is aan kleuters, is dat ze altijd onverwacht uit de hoek komen. Je kunt natuurlijk wel een activiteit voorbereiden, maar toch loopt het dikwijls anders dan je gepland had. Sommige kleuters kunnen iets heel boeiend vinden, terwijl de anderen er niet naar omkijken. Die onvoorspelbaarheid is een uitdaging, elke dag opnieuw.

Klinkt vermoeiend? Dat is het ook! Eerlijk, het is nog vermoeiender dan ik vooraf gedacht had. Tijdens de stage liep alles goed, maar dat is maar een beperkte periode. Ik ben nu een half jaar elke dag bezig en dat kruipt niet in mijn kleren. Natuurlijk, veel hangt van jezelf af. Ik wil de kleuters elke dag boeien! En dat vergt heel wat inspanning. Ik sta alleen voor een klasje van 21 kleuters.

Ik ben pas enkele maanden bezig, maar ik weet nu al zeker dat ik dit mijn hele verdere leven wil doen! Een goede kleuterjuf moet creatief zijn, geduld hebben en heel expressief zijn. Elke kleuter is anders en elk kind verdient de juiste begeleiding. Ik heb erg veel respect voor elke kleuter.

Respect vind ik een belangrijke waarde. Ik probeer die waarde ook al mee te geven aan de kleuters. Ook al zijn sommigen pas drie jaar oud. ‘Alsjeblieft’ en ‘dank je’ zeggen, bijvoorbeeld. Ik besteed daar veel aandacht aan en dat loont! Ik leer de kleuters dat ze het beleefd moeten vragen als ze iets willen en niet zomaar iets kunnen afpakken van een ander.

Het Park van Genk, waar ik lesgeef, is een multiculturele school. Respect voor elkaar en voor andere culturen krijgt hierdoor een extra dimensie. Ik laat de kleuters soms muziek uit hun land van afkomst meebrengen. Daar luisteren we dan samen naar in klas. Of ik vraag de kleuters om foto’s mee te brengen van hun familie. En dan blijkt dat er heel veel verschillende mensen bestaan, elk met hun eigen cultuur en gewoonten. Het is leuk om daar met kleuters over te praten, ze nieuwe dingen te laten ontdekken en ze een open geest mee te geven.

Ook in mijn contacten met de ouders is respect een belangrijke waarde. De communicatie loopt soms wat moeilijk omdat velen het Nederlands niet goed beheersen, maar met wat goede wil van beide kanten lukt dat wel. Ik probeer altijd klaar en duidelijk te zijn. Als er al eens een probleem opduikt, dan zoek ik samen met de ouders naar mogelijke oplossingen. Dat werkt heel goed tot nu toe!

De spontaniteit van kleuters blijft ontwapenend. Kleine dingen vinden ze soms fantastisch! Het is hard werken als kleuterjuf, maar je krijgt zoveel terug. Voor mij is een dag geslaagd als alle kinderen deelnamen aan een activiteit en als iedereen er plezier aan beleefde!

One thought on “Respect werkt! Ook bij kleuters

Geef een reactie

