Over helden, creativiteit en een positief-kritische blik

Nathalie Hellemans

Dat ik in ‘de! Kunsthumaniora’ campus Wilrijk les mag geven, is een beetje een droom die alsnog in vervulling gaat. Ik wou als tiener erg graag woord en drama volgen, maar dat is er niet van gekomen. Ik heb een algemene opleiding gevolgd, maar ik ben in mijn vrije tijd altijd veel met cultuur en kunst bezig geweest. Tijdens mijn laatste jaar lerarenopleiding aan de Karel de Grotehogeschool heb ik een heel leuke stage gelopen dankzij een project bij Theater aan de Stroom. Sinds september geef ik les geschiedenis, Nederlands en Vrije Ruimte Woord aan de eerste graad bij kunstleerlingen.

Het lesgeven is ongeveer zoals ik het mij vooraf had voorgesteld. Dat valt dus heel goed mee! Maar ik ben wel wat verrast door alles wat er bij komt kijken. Ik ben meteen ook klastitularis geworden en dat is toch een hele verantwoordelijkheid. Niet alleen administratief en zo, maar je bent ook plots een vertrouwenspersoon voor de kinderen. In het begin voelde ik mij daar wat onwennig bij, maar al doende leer je veel en ik voel me nu al een stuk sterker in mijn schoenen staan. Ik heb trouwens heel fijne collega’s die altijd klaar staan voor elkaar. Als jonge leerkracht vind je heel veel hulp en steun bij de collega’s. Dat geeft een veilig gevoel.

Ik heb me ook geëngageerd voor de leerlingenraad. Met de leerlingenraad organiseren we activiteiten voor en door de leerlingen. Zo organiseerden we rond halloween een spookspel in het park. De leerlingen van de richting drama hadden een heel verhaal uitgedacht, dat overdag al startte met een aantal opdrachten. Tijdens de dag werd de spanning langzaam opgebouwd, met als hoogtepunt het avondlijke spookspel in het Steytelinckpark. Het is heel leuk om rond een thema samen met de leerlingen verhalen en filmpjes en activiteiten te ontwikkelen!

In de kunsthumaniora werken we met het jaarthema ‘helden’. Zo moesten de leerlingen een eigen held ontwerpen, naar wie ze opkeken. Het is boeiend om te zien welke waarden leerlingen aan hun helden koppelen. Sommigen kozen voor een ‘superheld’ met buitenaardse krachten. Maar er waren ook veel leerlingen voor wie de nadruk lag op het helpen van anderen en het luisteren naar elkaar. Heel mooi. Het leuke is dat leerlingen van de eerste graad hierover erg open kunnen discussiëren. Dat is echt wel tof.

Zelf hecht ik als leerkracht uiteraard ook belang aan bepaalde waarden. In de lessen geschiedenis probeer ik de leerlingen kritisch te laten nadenken. Alexander de Grote neemt terecht een belangrijke plaats in in de geschiedenis, maar die man heeft ook ontzettend veel ellende en miserie veroorzaakt. Ik wil beide kanten laten zien, zodat de leerlingen verder leren kijken dan wat in de boekjes staat. Ja, leerlingen helpen opgroeien tot positief-kritische en creatieve mensen, dat lijkt mij wel wat!

One thought on “Over helden, creativiteit en een positief-kritische blik

  1. Dromen zijn dus toch geen bedrog ! 🙂
    Als ouder van één van je leerlingen kan ik alleen maar zeggen … doe zo voort !
    Onze dochter is laaiend enthousiast met jou als leerkracht en klastitularis .. en als onze dochter gelukkig is op school dan zijn wij, ouders, ook gelukkig ….

Geef een reactie

